Een verslagje door onze secretariaatsmedewerker juf Nathalie (2e jaar onderwijzeres met afstandsond):
Ik heb een les beeld gegeven aan een vierde leerjaar rond
het kunstwerk “Les animaux de la ferme” van Marcel Broodthaers. De leerlingen hadden op voorhand allerlei
prenten over koeien verzameld en uitgeknipt.
De opdracht luidde : maak een decoratieve compositie op een
A3 blad (zoals een affiche).
Ik toonde hen het werk van Marcel Broodthaers en legde hen
uit wat een compositie is en ik gaf hen enkele voorbeelden. Ik verdeelde de klas in 4 groepjes. Eerst
moesten de lln nadenken over hoe ze de koeien op het blad zouden schikken. Pas
dan mochten ze de prenten kleven.
Ik was ontgoocheld toen ik de 4 werkjes zag. Het was
helemaal niet wat ik in mijn hoofd had. Ik dacht dat de lln zich meer zouden
laten inspireren door “Les animaux de la ferme” maar ze maakten er iets heel
anders van. Ze tekenden er zelfs hooi, water, stallen, … bij en dat was niet
mijn bedoeling.
Tot ik sprak met juf Katlijn. Zij liet me verstaan dat dit eigenlijk wel de muzische bedoeling is. De lln zijn zelf aan het creëren gegaan en kwamen zo tot elk een verschillend resultaat. Ze werden door MB eerst geïnspireerd met het resultaat als volgt. Op deze manier had ik het nog niet geleerd en was dan ook blij dat het werk toch in de goede richting liep.
Technisch tekenen in 2A
Ook in 2A vertrokken ze van dit werk maar werkten ze dit technisch uit. De kinderen kregen de techniek onder de knie hoe ze stapsgewijs een koe kunnen tekenen. Uiteraard was het afwerken hun eigen keuze en mochten ze de koe ook een zelfgekozen naam geven. Het resultaat en de foto's volgen hieronder.
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten