dinsdag 29 november 2011

Stiftengedicht krijgt sporen

Zoals reeds meegedeeld, bleven de sporen mij volgen. Ik sprak dan ook een 6de klas aan deze activiteit eens uit te proberen. Het muzieklokaal werd omgetoverd tot de bijna beeldende kelder van Marianne. Het werd weer een super dagje voor de kinderen (deze keer wel anderen dan de dag ervoor). Ook meester Wim was benieuwd en gemotiveerd om hieraan mee te werken. We verdeelden onze taken.
Hij koos uit de boeken die hij deze week voorlas, enkele teksten. Ik gaf wat instructies voor het stiftengedicht en kinderen gingen aan het werk. We merkten wel dat er een aantal teksten toch iets te lang waren en een andere dan weer te kort om nog bij te schrappen. (dat weten we dan ook weer). Toch kregen we mooie resultaten.
Vervolgens hadden we een kort kringgesprek rond 'sporen'. Ik liet hen dan ook de gekregen afbeeldingen zien van Marianne. Hun verbeelding begon te werken.
Met het meegebrachte materiaal en het gedicht in hun achterhoofd gingen ze aan de slag. Eenmaal werken af en nog een lesje frans ertussen, kregen ze een nieuwe opdracht. 'Maak bij een ander werk een kort gedicht op basis van woorden maar zorg dat er één krachtige zin tussen staat'. Elk groepje kreeg een ander kunstwerk en 15 min. de tijd voor het gedicht.
Als afsluiter luisterden we eerst naar het originele stiftengedicht en bekeken we het passende werk erbij. Vervolgens liet het ander groepje hun gedicht horen.
Weerom verrassende resultaten!
Leerlingen genoten van een creatieve vrijdag!






Een voorbeeld van een stiftgedicht met het daarbij horende 'sporenkunstwerk'



Het gedicht dat anderen maakten op dit kunstwerk:





2 opmerkingen:

  1. Dat stiftgedicht is nieuw en uitdagend. Ik heb het ook gebruikt, maar dan uit een krant. Leuk om ter zien wat jouw leerlingen ervan gemaakt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen