donderdag 3 mei 2012

Een stukje erfgoed: De konijnenfretters in Dilbeek

Volgens de overlevering zou de jonge Karel in een plaatselijke herberg voor zichzelf en heel zijn gevolg een schotel lekker varkensvlees hebben besteld. De waard had te weinig varkensvlees in huis en raakte danig in paniek bij de gedachte zijn hoge gast te mishagen. Dus liet hij door een stroper een paar konijnen brengen en schotelde die het edele gezelschap voor. De prins smulde als nooit tevoren en prees uitbundig het lekker varkensvlees tot een dorpeling, die wat te veel geuze had gedronken, verklapte dat het sappige varkensvlees eigenlijk gewoon wild konijn was.Toch gebeurde niet wat de waard had gevreesd. Prins Karel werd niet boos en legde de man geen lijfstraf op maar zei:‘Hij verdient weliswaar de doodstraf, want hij schotelde mij konijnenvlees voor. Ik wil genadig zijn, maar opdat hij zich steeds zijn slecht gedrag tegenover mij zou herinneren, gebied ik u, mijn heren, deze man samen met zijn dorpsgenoten voortaan 'konijnenfretters' te noemen.


Een stukje geschiedenis in het 3e leerjaar wat vandaag verwerkt werd in een stripverhaal.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten