In het werk rond onze kunstenaar ' Marcel Broodthaers' ging ik op zoek naar iets muzikaal. Een echte muzikant was hij wel niet maar hij behoorde wel tot de 'conceptuele kunstenaars'. Zo ging ik op zoek naar andere conceptuele kunstenaars en kwam ik terecht bij John Cage. Een tijdsgenoot van Broodthaers en tevens ook bevriend met M. Duchamp, een vriend van Broodthaers. Dit alles even toegelicht aan de leerlingen uit het 5de leerjaar, bekeken en beluisterden we enkele moderne werkjes van John Cage. De leerlingen werden geprikkeld en kregen zin om zelf een muziekstukje te maken. Geen mosselen of eierschelpen maar wel een fles was ons hoofdobject. Er werd afgesproken wie wat meebrengt naar de volgende les en of ze buiten enkele flessen er nog een ander element zouden bij gebruiken.
Vol enthousiasme gingen ze vandaag aan het werk. Niet bij iedereen liep het onmiddellijk heel vlot maar na wat proberen en wat overleg, kwam elk groepje toch tot een kort stukje. Maar liefst een 100-tal kinderen werkten mee aan deze creaties. En variatie zagen we. Elk toonmoment was echt anders. Kinderen genoten van dit proces en waren echt fier op hun werk. Enkele algemene muzische doelen zoals AD8, AD10, AD 11, AD13, AD16, AD19 kwamen hier al zeker aan bod.
Enkele foto's uit 5 verschillende klassen:
Korte bespreking
Flessen worden gevuld
Hier en daar een kleurtje bij
En dat lukte ook met gekleurde krijtjes
En dan wat experimenteren ....
Een Zuid-Afrikaans instrumentje mocht ook meedoen.
En al blazend een klank eruit krijgen was niet echt makkelijk.
Ook het gezongen melodietje van de 'Muppetshow' had succes .
Eén van de 5 filmpjes kiezen was niet makkelijk. Ik laat je graag kennismaken met 2 ervan.
Conceptueel en origineel muziek maken! En wat een mooie ruimte!
BeantwoordenVerwijderen